Kącik gastronomiczny

„WZMOCNIJ MÓZG PRZED MATURĄ”

15 stycznia 2018 roku   uczniowie  klas czwartych naszej szkoły wzięli udział w prelekcji promującej zdrowe odżywianie przed egzaminem dojrzałości. 

Zajęcia prowadził wykładowca Śląskiej Wyższej Szkoły Medycznej w Katowicach, mgr Marcin Osowski – specjalista dietetyk.

Na spotkaniu zostały przedstawionepodstawowe zasady żywienia z uwzględnieniem produktów odżywczych wspomagających procesy energetyczne organizmu oraz wzmacniających pamięć. Ciekawy wykład z prezentacją pozwolił tegorocznym maturzystom uzmysłowić sobie, jaki wpływ ma zdrowe odżywianie na jakość uczenia się. Po prelekcji można było skorzystać z indywidualnych konsultacji.

A oto kilka cennych informacji żywieniowych dla tegorocznych maturzystów

ZAPAMIĘTAJ!!!

·         Regularnie spożywaj posiłki

·         Dostarczaj organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych oraz kcal

·         Stosuj dietę ubogą w tłuszcze zwierzęce oraz cholesterol

·         Dostarczaj dużą ilość warzyw i owoców

·         Stosuj dietę bogatą w pełnowartościowe białko

·         Dostarczaj dużą ilość produktów pełnoziarnistych

·         Uwzględniaj produkty bogate w błonnik

·         Ograniczaj słodycze i produkty fast food

·         Dostarczaj odpowiednią ilości płynów, w tym wodę niegazowaną

Nakarm mózg! 12 produktów na bystry umysł.

 

1. Migdały

Obfitują w witaminę E – silny przeciwutleniacz. Zawierają sporo białka, potasu oraz witamin z grupy B

2. Orzechy włoskie

Mają w swoim składzie zdrowy tłuszcz (NNKT) między innymi  kwasy omega-3, dużo witaminy E i  oraz dodatek fosforu i magnezu, wspierają pracę komórek nerwowych.

3. Orzechy laskowe

Obfitują w nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminę E oraz magnez

4. Orzechy brazylijskie

Dostarczają dużej dawki kwasów omega-3 oraz witamin z grupy B

5. Pestki dyni

Zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe i obfitują w magnez

6. Szałwia

Pobudza działanie mózgu i działa ochronnie na pamięć

7. Brokuły

Obfitują w witaminy z grupy B. Wiele badań naukowych dowodzi, że działają profilaktycznie w chorobach związanych z wiekiem, m.in. alzheimerem

8. Siemię lniane

Dostarcza zdrowego tłuszczu (NNKT), witaminy E i witamin z grupy B.

9. Jagody

Są bogatym źródłem przeciwutleniaczy. Zawierają flawonoidy odpowiedzialne za procesy myślenia.

10. Sezam

Jest wyjątkowo bogatym źródłem witaminy E, przeciwdziałającej starzeniu się komórek mózgowych

11. Awokado

Jest bogatym źródłem zdrowego tłuszczu (NNKT)

12. Granat

Jest bogaty w polifenole, flawonoidy, kwasy organiczne. Badania dowodzą, że wyjątkowo skutecznie chroni komórki mózgowe przed uszkodzeniami.